Sunday, February 14, 2010

Τρεμπέλας: περί παρεμβολών στο Βιβλικό κείμενο



«Παρεμβολαί εις το κείμενον εγίνοντο είτε διά της εισαγωγής υποτιθεμένων διορθώσεων γραμματικών ή λεξικογραφικών, της ευκολωτέρας γραφής εισαγομένης εις το κείμενον εις δύσκολόν τι χωρίον, είτε όπως χωρίον τι αποσαφηνιζόμενον καταστή γραφική μαρτυρία υπέρ δόγματός τινος, είτε ίνα καθορισθή επί το πληρέστερον η έννοια η εκφραζομένη, είτε και εκ της λειτουργικής χρήσεως εισήγοντο φράσεις ολόκληροι, μεθ' ων η ακοή των τε υπαγορευόντων και των αντιγραφέων είχεν εξοικειωθή. Ούτως εν Α' Ιωάν. ε' 7-8 η ορθή γραφή φαίνεται να είναι «ότι τρείς εισιν οι μαρτυρούντες, το πνεύμα και το ύδωρ και το αίμα και οι τρεις εις το έν εισι». Το δυσερμήνευτον του χωρίου εδημιούργησε την παρεμβολήν, «ότι τρείς εισιν οι μαρτυρούντες εν τω ουρανώ, ο Πατήρ, ο Λόγος και τό Άγιον Πνεύμα και ούτοι οι τρεις έν εισι. Και τρείς εισιν οι μαρτυρούντες εν τη γη, το πνεύμα και το ύδωρ και το αίμα». Και εν Ματθ. ε' 22 «Πας ο οργιζόμενος τω αδελφώ αυτού», το «εική» δεν είναι αυθεντική γραφή. Παρεισήχθη προς αποσάφησιν του χωρίου. Ωσαύτως εν τη Κυριακή προσευχή το «Ότι σού εστιν η βασιλεία και η δύναμις και η δόξα εις τους αιώνας», προήλθεν εκ της λειτουργικής χρήσεως. Και εν Α' Τιμοθ. γ' 16 αυθεντική γραφή «Ός εφανερώθη εν σαρκί», είτε εκ κακής αναγνώσεως είτε προς διευκόλυνσιν της κατανοήσεως της έννοιας, μετεβλήθη «θεός εφανερώθη εν σαρκί»».
* Παναγιώτης Τρεμπέλας,
Εγκυκλοπαιδεία της Θεολογίας
(Πανεπιστημιακαί παραδόσεις αναθεωρηθείσαι)
,
Αδελφότης Θεολόγων "Ο Σωτήρ", 1964, σ. 237.

2 comments:

Tsatsoulis2 said...

ΑΥΤΑ ΕΙΝΑΙ..ΠΙΣΤΟΣ ΣΤΗ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Ο ΤΡΕΜΠΕΛΑΣ..

ΓΑΛΑΤΕΣ 1 :8
ΔΕΥΤΕΡΟΝΟΜΙΟΝ 4 : 2

digiSapientia said...

Ο Τρεμπέλας έκανε μια δειλή απόπειρα να αναφερθεί στο επιστημονικά τεκμηριωμένο Βιβλικό κείμενο. Ο καθένας συγκρίνει το κείμενο/μετάφραση που χρησιμοποιεί και αξιολογεί ως κάποιο βαθμό την ποιότητά του/της.