.

Saturday, August 7, 2010

Metatron:
The One that contains the Tetragrammaton?
Μέτατρον:
Εκείνος που περιέχει το Τετραγράμματο;


«Joseph Dan has recently proposed that the name “Metatron” may be connected with the function of this angel as the bearer of God’s name. In Metatron’s lore this principal angel is often named as the “lesser YHWH,” that is, the lesser manifestation of the divine Name. Dan takes the “him” in Exodus 23:21, “because my name is within him,” as referring to Metatron,[ftn. b. Sanh. 38b: “Once a Min said to R. Idith: It is written, And unto Moses He said, Come up to the Lord. But surely it should have stated, Come up unto me! – It was Metatron [who said that], he replied, whose name is similar to that of his Master, for it is written, For my name is in him.” The phrase is also used in 3 Enoch 12:5 (Synopse §15) in the context of the explanation of Metatron’s title the “lesser YHWH”: “He [God] sets it [crown] upon my head and he called me, ‘The lesser YHWH’ in the presence of his whole household in the height, as it is written, ‘My name is in him.’” Alexander, “3 Enoch,” 265.] suggesting that “he has within himself God’s ineffable name, which gives him his power.”[ftn. Dan, The Ancient Jewish Mysticism, 109.] Dan further proposes that, in view of the phrase “my name is within him,” the name Metatron might be construed as related to the four letters of the divine Name.[ftn. In respect to this etymology, it is noteworthy that one Aramaic incantation bowl identifies Metatron with God. Alexander observes that “the possibility should even be considered that Metatron is used on this bowl as a divine name.” Alexander, “The Historical Setting of the Hebrew Book of Enoch,” 167. For a detailed discussion of this inscription see Cohen, Liturgy and Theurgy, 159; Lesses, Ritual Practices to Gain Power, 358–9.] He observes that “it appears that the reference here is to the letters tetra, i.e., the number four in Greek, a fourletter word in the middle of the name Metatron.”[ftn. Dan, The Ancient Jewish Mysticism, 109–110.] Dan, however, causiously points out that this etymology cannot be explored sufficiently for verification.»

«Ο Joseph Dan πρόσφατα υποστήριξε ότι το όνομα "Μέτατρον" είναι δυνατόν να συνδέεται με τη λειτουργία αυτού του αγγέλου ως του φορέα του ονόματος του Θεού. Στην περί Μέτατρον παράδοση αυτός ο πρώτιστος άγγελος συχνά ονομάζεται ο "κατώτερος ΙΧΒΧ", δηλαδή, η κατώτερη φανέρωση του θεϊκού Ονόματος. Ο Dan θεωρεί ότι ο όρος "αυτός" στο Έξοδος 23:21, "επειδή το όνομά μου είναι σε αυτόν", αναφέρεται στον Μέτατρον,[υποσημ., Βαβ.Ταλμ. Σανχ. 38β: "Κάποτε ένας Μιν [ΣτΜ. "αποστάτης"] είπε στον Ρ[αβί] Ιντίθ: Είναι γραμμένο: Και είπε στον Μωυσή: Ανέβα προς τον Κύριο. Αλλά σίγουρα θα έπρεπε να αναφέρεται: Ανέβα προς εμένα! – Ήταν ο Μέτατρον [που το είπε], απάντησε, το όνομα του οποίου είναι παρόμοιο με του Κυρίου του, διότι είναι γραμμένο: Διότι το όνομά μου είναι σε αυτόν". Η φράση χρησιμοποιείται επίσης στο 3 Ενώχ 12:5 (Σύνοψη §15) στη συνάφεια της εξήγησης του τίτλου του Μέτατρον ως του "κατώτερου ΙΧΒΧ": "Αυτός [ο Θεός] θέτει [το στέμμα] πάνω στο κεφάλι μου και με αποκάλεσε "Ο κατώτερος ΙΧΒΧ" ενώπιον όλου του σπιτικού του στα ύψη, όπως είναι γραμμένο: "Το όνομά μου είναι σε αυτόν"". P. Alexander, “3 (Hebrew Apocalypse of) Enoch,” The Old Testament Pseudepigrapha (2 vols.; ed. J. H. Charlesworth; New York: Doubleday, 1985 [1983]) 1:265] προτείνοντας ότι "αυτός έχει στον εαυτό του το άρρητο όνομα του Θεού, το οποίο του δίνει τη δύναμή του".[υποσημ., Joseph Dan, The Ancient Jewish Mysticism (Tel-Aviv: MOD Books, 1993), 109] Ο Dan υποστηρίζει περαιτέρω ότι, λαβαίνοντας υπόψη τη φράση "το όνομα μου είναι σε αυτόν", το όνομα Μέτατρον θα μπορούσε να εκληφθεί ότι σχετίζεται με τα τέσσερα γράμματα του θεϊκού Ονόματος.[υποσημ., Σχετικά με αυτή την ετυμολογία, είναι αξιοσημείωτο ότι μια αραμαϊκή κούπα για ξόρκια ταυτίζει τον Μέτατρον με τον Θεό. Ο Alexander παρατηρεί ότι "θα έπρεπε να εξεταστεί εξίσου η πιθανότητα να χρησιμοποιείται ο όρος Μέτατρον σε αυτή την κούπα ως θεϊκό όνομα". P. Alexander, “The Historical Setting of the Hebrew Book of Enoch,” JJS 28 (1977), 167. Για μια λεπτομερή εξέταση αυτής της επιγραφής βλέπε Martin S. Cohen, The Shi’ur Qomah: Liturgy and Theurgy in Pre-Kabbalistic Jewish Mysticism (Lanham: University Press of America, 1983), 159; Lesses, Rebecca, Ritual Practices to Gain Power: Angels, Incantations, and Revelation in Early Jewish Mysticism (Harrisburg: Trinity Press International, 1998), 358–9.] Παρατηρεί ότι "φαίνεται πως εδώ γίνεται αναφορά στα γράμματα τετρα, δηλαδή τον αριθμό τέσσερα στα Ελληνικά, μια τετραγράμματη λέξη στο μέσο του ονόματος Μέτατρον".[υποσημ., Dan, The Ancient Jewish Mysticism, 109–110.] Ο Dan, όμως, επισημαίνει με επιφυλακτικότητα ότι αυτή η ετυμολογία δεν μπορεί να διερευνηθεί επαρκώς ώστε να επιβεβαιωθεί».

* Andrei A. Orlov,
The Enoch-Metatron Tradition (Texts & Studies in Ancient Judaism)
[Η περί Ενώχ-Μέτατρον Παράδοση (Κείμενα & Μελέτες στον Αρχαίο Ιουδαϊσμό],
Mohr Siebeck, 2005,
pp./σσ. 95, 96.

No comments: