.

Sunday, September 12, 2010

Cyril of Alexandria responding to emperor Julian
on the doctrine of Trinity /

Ο Κύριλλος Αλεξανδρείας
αποκρίνεται στον αυτοκράτορα Ιουλιανό
σχετικά με το δόγμα της Τριάδας



«Cyril responds at length to this section of Julian's work with two main arguments. The first is that the doctrine of the three persons of the Trinity is present in OT texts. The second is that Greek philosophers have a doctrine similar to that of the Christian Trinity. For Cyril God is unattainable except through the Son. The "we" of Gen 1:26 includes the Son and Holy Spirit according to Cyril. Cyril makes similar exegetical moves with Gen 11:7, 18:3, 19:24. From Hellenistic thought Cyril quotes Plutarch and Plato on the unity of God. He then chooses texts from Porphyry, Plato, Numenius and Plotinus that assert some type of divine triad. In a text from Numenius, for example, the philosopher argues for the existence of a First God that is indivisible. Associated with this God are a second and third God who are one. From Porphyry, Cyril quoted his statement about the Platonic Good, Demiurge, and World soul — the three hypostases of God.»

«Η μακροσκελής απόκριση το Κύριλλου σε αυτό το τμήμα του έργου του Ιουλιανού περιλαμβάνει δύο κύρια επιχειρήματα. Το πρώτο είναι ότι το δόγμα των τριών προσώπων της Τριάδας υφίσταται σε αποσπάσματα της Π[αλαιάς] Δ[ιαθήκης]. Το δεύτερο είναι ότι οι Έλληνες φιλόσοφοι έχουν ένα δόγμα παρόμοιο με αυτό της χριστιανικής Τριάδας. Για τον Κύριλλο ο Θεός είναι απρόσιτος παρεκτός μέσω του Γιου. Το "εμείς" του Γένεση 1:26 περιλαμβάνει τον Γιο και το Άγιο Πνεύμα σύμφωνα με τον Κύριλλο. Ο Κύριλλος καταφεύγει σε παρόμοιους εξηγητικούς ελιγμούς με τα εδάφια Γένεση 11:7, 18:3, 19:24. Από την ελληνιστική σκέψη ο Κύριλλος παραθέτει από τον Πλούταρχο και τον Πλάτωνα περί της ενότητας του Θεού. Κατόπιν επιλέγει αποσπάσματα του Πορφύριου, του Πλάτωνα, του Νουμήνιου και του Πλωτίνου που υποστηρίζουν κάποιο τύπο θεϊκής τριάδας. Σε απόσπασμα του Νουμήνιου, για παράδειγμα, ο φιλόσοφος επιχειρηματολογεί υπέρ της ύπαρξης Πρώτου Θεού ο οποίος είναι αδιαίρετος. Με αυτό τον Θεό σχετίζεται ένας δεύτερος και ένας τρίτος Θεός οι οποίοι είναι ένας. Από τον Πορφύριο, ο Κύριλλος παρέθεσε τη δήλωσή του σχετικά με τον πλατωνικό Αγαθό, τον Δημιουργό και την Παγκόσμια ψυχή —τις τρεις υποστάσεις του Θεού».

* John Granger Cook,
The interpretation of the New Testament in Greco-Roman paganism,
Mohr Siebeck, 2000,
p./σ. 303.

No comments: