.

Thursday, June 7, 2012

The "anti-Jewishness" of John:
Being not children of Abraham any more
but of God /

Ο «αντιουδαϊσμός» του Ιωάννη:
Όχι πλέον παιδιά του Αβραάμ
αλλά του Θεού





Anyone reading certain parts of the New Testament, John’s Gospel especially, will soon discover negative attitudes being expressed towards Judeans (for example, in John 8:31-59). It is entirely appropriate to investigate the extent to which, over the centuries, such passages have provided resources for anti-Jewish and (since the late nineteenth century) anti-Semitic views. Anti-Semitism is a vicious reality in our world and needs to be opposed in a vigorous and informed way. But the moral seriousness of this endeavor is no excuse for interpreting anything in the Fourth Gospel as “anti-Semitic.” That would be a gross anachronism. We owe it to the cause of historical truth to do all we can to understand phenomena in terms appropriate to them. While the framework of ethnicity is appropriate to the first century CE world, that of “race” and anti-Semitism is not. What we find in John is antipathy being expressed to a populous and impressive ethnic group, the Judeans, by a small group needing to differentiate themselves from them and whose identity was certainly not ethnic however we might choose to describe it. John wanted his readers to accept that they were born “not (in the ethnic language of shared descent) of blood nor the will of the flesh nor of the will of man” but of God; he wanted his readers to regard themselves not as Ioudaioi (= children of Abraham) but as children of God.

Ενώ το πλαίσιο της εθνικότητας είναι κατάλληλο όσον αφορά τον κόσμο του πρώτου αιώνα Κ.Χ., εκείνο της «φυλής» και του αντισημιτισμού δεν είναι. Αυτό που βρίσκουμε στο [ενν. Ευαγγέλιο του] Ιωάννη είναι αντιπάθεια προς μια πολυπληθή και εντυπωσιακή εθνότητα, τους Ιουδαίους, από μια μικρή ομάδα που ένιωθε την ανάγκη να διαχωρίσει τον εαυτό της από αυτούς και της οποίας η ταυτότητα σίγουρα δεν ήταν εθνοτική όπως κι αν επιλέξουμε να την περιγράψουμε. Ο Ιωάννης ήθελε να αποδεχτούν οι αναγνώστες του ότι ήταν γεννημένοι «όχι (με την εθνοτική γλώσσα της κοινής καταγωγής) από αίμα ούτε από το σαρκικό θέλημα ούτε από θέλημα άντρα» αλλά από τον Θεό· ήθελε να θεωρούν οι αναγνώστες του τους εαυτούς τους όχι ως Ιουδαίους (=παιδιά του Αβραάμ) αλλά ως παιδιά του Θεού.

* Philip F. Esler,
"“Race” and Anti-Semitism in the Ancient World?",
The Bible and Interpretation,
May/Μάιος 2012.



No comments: