Wednesday, May 30, 2012

Ο Βλαντίμιρ Λόσκι
περί του ονόματος του Θεού
& της φιλοσοφίας /

Vladimir Lossky
on God's name
& the philosophy




Βλαντιμίρ Λόσκι / Vladimir Lossky


Ο κόσμος δεν θα υπήρχε αν ο Θεός δεν ήταν αυτό που είναι. Στην Έξοδο ο Θεός καλεί τον εαυτό του: «Εγώ ειμί ο Ων». Οι Χριστιανοί θέλουν να βλέπουν σ' αυτό το θείο όνομα την απάντηση σε όλες τις ανθρώπινες φιλοσοφίες. Δικαιώνουν τους φιλοσόφους όταν διαβάζουν αυτό το χωρίο. Η ύπαρξη, που κανείς δεν μπορεί να ονομάσει, ονομάζει τον εαυτό της. Πάνω απ' όλα, αυτό το όνομα είναι ανεξάρτητο από κάθε άλλη ύπαρξη. Θα υφίσταται μετά την καταστροφή του σύμπαντος —«χωρισμένο» απ' όλα τα όντα— και θα αποκαταστήσει οντολογικά το σύμπαν, σύμφωνα με τη ραββινική παράδοση. Είναι το όνομα του «Όντος» μ' ένα απόλυτο τρόπο. Ο ιερός Αυγουστίνος, στις Εξομολογήσεις του (βιβλίο 7) συλλογίζεται πάνω σ' αυτό το κείμενο: «Εσύ με κάλεσες από μακρυά, λέγοντας: Εν αληθεία, ego sum qui sum. Και σε άκουσα καθώς κανείς ακούει μέσα στην καρδιά του και δεν μπορούσα πλέον να αμφιβάλλω. Θα μπορούσα ευκολότερα να αμφισβητήσω το γεγονός ότι ήμουν ζωντανός παρά το ότι υπάρχει η αλήθεια» —η αλήθεια που μπορεί να γίνει γνωστή συλλογιζόμενοι τη δημιουργία: Τα όντα δεν έχουν πράγματι ύπαρξη, «υπάρχουν επειδή προέρχονται από σένα, δεν υπάρχουν επειδή δεν είναι αυτό που εσύ είσαι».

* Βλαδίμηρος Λόσκυ,
Ορθόδοξη θεολογία: Μια εισαγωγή,
Κέντρο Μελετών Ιερά Μονής Κύκκου, 2002,
σ. 22.








The world would not have existed were God not even that which He is. In Exodus, God calls Himself: "I am He Who is." Christians have wanted to see in this divine name the response to all human philosophies. They have justified the philosophers by reading this passage. The being that one cannot name names Himself. This Name above all is independent of every other existence. It will subsist after the destruction of the universe—"separated" from all being—and will ontologically restore the universe, as the rabbinical tradition says. It is the name of "Him Who is" in an absolute manner. In his Confessions (Book 7), St. Augustine evokes his meditation on this text: "Thou didst call me from afar, saying: In truth, ego sum qui sum. And I heard Thee as one hears in the heart, and I could no longer doubt. I could have doubted more easily the fact that I was alive than that the truth exists"—truth which can be known in contemplating creation: beings really do not have being, "they are because they are from Thee, they are not because they are not what Thou art."

* Vladimir Lossky,
Orthodox theology: An introduction,
St. Vladimir's Seminary Press, 1978,
p. 22.



No comments: