«Paul's views on the Roman State [...] are close to Jesus' own. Christians must give the State its due, but St. Paul stops at this point; he does not mention the position of Christians living under a totalitarian regime which encroaches on the rights and privileges o f God, yet we cannot imagine the fiery Paul accepting that his disciples blaspheme against God, or give the emperor those titles which were considered divine, and therefore reserved for God alone».«Οι απόψεις του Παύλου σχετικά με το Ρωμαϊκό Κράτος [...] είναι κοντά σε εκείνες του Ιησού. Οι Χριστιανοί πρέπει να δίνουν στο Κράτος τα οφειλόμενα, αλλά ο Αγ. Παύλος σταματάει σε αυτό το σημείο· δεν αναφέρει τη θέση των Χριστιανών που ζουν κάτω από απολυταρχικό καθεστώς το οποίο παραβιάζει τα δικαιώματα και τα προνόμια του Θεού, εντούτοις δεν μπορούμε να φανταστούμε τον φλογερό Παύλο να αποδέχεται οι μαθητές του να βλασφημούν τον Θεό, η να δίνουν στον αυτοκράτορα εκείνους τους τίτλους που θεωρούνταν θεϊκοί, και συνεπώς ανήκαν μόνο στον Θεό».
* Dominique Cuss,
Imperial cult and honorary terms in the New Testament
[Αυτοκρατορική λατρεία και τιμητικοί όροι στην Καινή Διαθήκη]
(Paradosis, contributions to the history of early Christian literature and theology, 23, Paradosis, Beitrage zur Geschichte der altchristlichen Literatur und Theologie), University Press (Fribourg), p./σ. 41.
No comments:
Post a Comment