Τῶν δὲ καθ᾿ ἡμᾶς σοφῶν οἱ μὲν ἐνέργειαν τοῦτο ὑπέλαβον, οἱ δὲ κτίσμα, οἱ δὲ θεόν, οἱ δὲ οὐκ ἔγνωσαν ὁπότερον τούτων, αἰδοῖ τῆς γραφῆς, ὥς φασιν, ὡς οὐδέτερον σαφῶς δηλωσάσης.
Εκ δε των Χριστιανών σοφών άλλοι μεν το εθεώρησαν ενέργειαν, άλλοι δε κτίσμα, άλλοι δε Θεόν, άλλοι δε δεν αποφάσισαν τί εξ όλων αυτών από σεβασμόν, καθώς λέγουν, προς το κείμενον της Γραφής, η οποία τίποτε εξ αυτών δεν προσδιώρισε σαφώς.
Of the wise among us, some consider the Holy Ghost an influence [“divine power in action,” W. Barclay], others a creature, others God himself, and again others know not which way to decide, from reverence, as they say, for the Holy Scripture, which declares nothing exact in the case.
* Γρηγόριος Ναζιανζηνός,
Λόγος λα΄. Θεολογικός Ε', Περὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος.
(Μετάφρ. Στ. Σάκκου [ΕΠΕ 25:203])
/
Gregory Nazianzen,
Orat. xxxi. Cap. 5, De Spiritu sancto.
(Transl. Ph. Schaff [HCC 3:664])
No comments:
Post a Comment