Ἕν τ' εἶναι θεὸν καὶ νοῦν καὶ εἱμαρμένην καὶ Δία· πολλαῖς τ' ἑτέραις ὀνομασίαις προσονομάζεσθαι. [...] Θεὸν δ' εἶναι ζῷον ἀθάνατον, λογικόν, τέλειον ἢ νοερὸν ἐν εὐδαιμονίᾳ, κακοῦ παντὸς ἀνεπίδεκτον, προνοητικὸν κόσμου τε καὶ τῶν ἐν κόσμῳ· μὴ εἶναι μέντοι ἀνθρωπόμορφον. εἶναι δὲ τὸν μὲν δημιουργὸν τῶν ὅλων καὶ ὥσπερ πατέρα πάντων κοινῶς τε καὶ τὸ μέρος αὐτοῦ τὸ διῆκον διὰ πάντων, ὃ πολλαῖς προσηγορίαις προσονομάζεται κατὰ τὰς δυνάμεις.
Ο θεός είναι ένα και το αυτό με τον Νου, την Ειμαρμένη και τον Δία· προσονομάζεται με πολλές άλλες ονομασίες. [...] Ο θεός, λένε, είναι ζωντανό ον, αθάνατος, λογικός, τέλειος ή ευφυής σε ευτυχία, που δεν αποδέχεται να υπάρχει κανένα κακό [σε αυτόν], που λαβαίνει πρόνοια για τον κόσμο και ό,τι βρίσκεται μέσα στον κόσμο· αλλά δεν έχει ανθρώπινη μορφή. Είναι, όμως, ο δημιουργός όλων και, συνεπώς, πατέρας των πάντων, τόσο με κοινό τρόπο όσο και κατά το μέρος του που διαπνέει τα πάντα, το οποίο προσονομάζεται με πολλές προσηγορίες σύμφωνα με τις διάφορες δυνάμεις [του].
God is one and the same with Reason, Fate, and Zeus; he is also called by many other names. [...] The deity, say they, is a living being, immortal, rational, perfect or intelligent in happiness, admitting nothing evil [into him], taking providential care of the world and all that therein is, but he is not of human shape. He is, however, the artificer of the universe and, as it were, the father of all, both in general and in that particular part of him which is all-pervading, and which is called many names according to its various powers.
—Διογένης Λαέρτιος / Diogenes Laërtius,
Βίοι καὶ γνῶμαι τῶν ἐν φιλοσοφίᾳ εὐδοκιμησάντων /
Diogenis Laertii Vitae philosophorum 7 [Ζήνων / Zeno]:135, 147 * *.
Ελληνικό πρωτότυπο: / Greek original text:
H. S. Long, Diogenis Laertii vitae philosophorum, vols. 2,
Clarendon Press, Oxford 1964 / 1966,
pp./σσ. 524, 531, 532.
Αγγλική μετάφραση: / English translation:
Diogenes Laërtius. Lives of eminent philosophers,
Cambridge: Harvard University Press 1925,transl. by Robert Drew Hicks.
Reprint with an introduction by Herbert Strainge Long, 1972.
Βλέπε: / See:
* Χαράλαμπος Ατματζίδης,
«Μονοθεϊσμός και αρχέγονος χριστιανισμός:
Το παράδειγμα του Α ́ Κορ 8,1-6».
[Ελληνικά/Greek, PDF]
* Χαράλαμπος Ατματζίδης,
«Μονοθεϊσμός και αρχέγονος χριστιανισμός:
Το παράδειγμα του Α ́ Κορ 8,1-6».
[Ελληνικά/Greek, PDF]
No comments:
Post a Comment