«Q. How many are the books of the Old Testament?
A. St. Cyril of Jerusalem, St. Athanasius the Great, and St. John Damascene reckon them at twenty-two, agreeing therein with the Jews, who so reckon them in the original Hebrew tongue. Athanas. Ep. xxxix. De Test., J. Damasc. Theol. 1. iv. c. 17.
Q. Why should we attend to the reckoning of the Hebrews?
A. Because, as the Apostle Paul says, unto them were committed the oracles of God: and the sacred books of the Old Testament have been received from the Hebrew Church of that Testament by the Christian Church of the New. Rom. iii. 2.
Q. How do St. Cyril and St. Athanasius enumerate the books of the Old Testament?
A. As follows: 1, The book of Genesis: 2, Exodus: 3, Leviticus: 4, The book of Numbers: 5, Deuteronomy: 6, The book of Jesus the son of Nun: 7, The book of Judges, and with it, as an appendix, The book of Ruth: 8, The first and second books of Kings, as two parts of one book: 9, The third and fourth books of Kings: 10, The first and second books of Paralipomena: 11, The first book of Esdras, and the second, or, as it is entitled in Greek, the book of Nehemiah: 12, The book of Esther: 13, The book of Job: 14, The Psalms: 15, The Proverbs of Solomon: 16, Ecclesiastes, also by Solomon: 17, The Song of Songs, also by Solomon: 18, The book of the Prophet Isaiah: 19, Of Jeremiah: 20, Of Ezekiel: 21, Of Daniel: 22, Of the Twelve Prophets.
Q. Why is there no notice taken in this enumeration of the books of the Old Testament of the book of the Wisdom of the son of Sirach, and of certain others?
A. Because they do not exist in the Hebrew.
Q. How are we to regard these last-named books?
A. Athanasius the Great says, that they have been appointed of the Fathers to be read by proselytes, who are preparing for admission into the Church».
[«Ε. Πόσα είναι τα βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης;
A. St. Cyril of Jerusalem, St. Athanasius the Great, and St. John Damascene reckon them at twenty-two, agreeing therein with the Jews, who so reckon them in the original Hebrew tongue. Athanas. Ep. xxxix. De Test., J. Damasc. Theol. 1. iv. c. 17.
Q. Why should we attend to the reckoning of the Hebrews?
A. Because, as the Apostle Paul says, unto them were committed the oracles of God: and the sacred books of the Old Testament have been received from the Hebrew Church of that Testament by the Christian Church of the New. Rom. iii. 2.
Q. How do St. Cyril and St. Athanasius enumerate the books of the Old Testament?
A. As follows: 1, The book of Genesis: 2, Exodus: 3, Leviticus: 4, The book of Numbers: 5, Deuteronomy: 6, The book of Jesus the son of Nun: 7, The book of Judges, and with it, as an appendix, The book of Ruth: 8, The first and second books of Kings, as two parts of one book: 9, The third and fourth books of Kings: 10, The first and second books of Paralipomena: 11, The first book of Esdras, and the second, or, as it is entitled in Greek, the book of Nehemiah: 12, The book of Esther: 13, The book of Job: 14, The Psalms: 15, The Proverbs of Solomon: 16, Ecclesiastes, also by Solomon: 17, The Song of Songs, also by Solomon: 18, The book of the Prophet Isaiah: 19, Of Jeremiah: 20, Of Ezekiel: 21, Of Daniel: 22, Of the Twelve Prophets.
Q. Why is there no notice taken in this enumeration of the books of the Old Testament of the book of the Wisdom of the son of Sirach, and of certain others?
A. Because they do not exist in the Hebrew.
Q. How are we to regard these last-named books?
A. Athanasius the Great says, that they have been appointed of the Fathers to be read by proselytes, who are preparing for admission into the Church».
[«Ε. Πόσα είναι τα βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης;
Α. Ο Αγ. Κύριλλος Ιεροσολύμων, ο Αγ. Αθανάσιος ο Μέγας, και ο Αγ. Ιωάννης ο Δαμασκηνός απαριθμούν εικοσιδύο, συμφωνώντας με τους Ιουδαίους, οι οποίοι τόσα τα απαριθμούν στην πρωτότυπη Εβραϊκή γλώσσα. Αθανάσ. Ep. xxxix. De Test., Ι. Δαμασκ. Θεολ. 1. iv. c. 17.
Ε. Γιατί πρέπει να ακολουθούμε την απαρίθμηση των Εβραίων;
Α. Διότι, όπως λέει ο Απόστολος Παύλος, σε αυτούς ήταν εμπιστευμένες οι εξαγγελίες του Θεού: και τα ιερά βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης παραλήφθηκαν από την Εβραϊκή Εκκλησία [και] αυτής της Διαθήκης από την Χριστιανική Εκκλησία της Καινής. Ρωμ. iii. 2.
Ε. Πώς απαριθμούν ο Αγ. Κύριλλος και ο Αγ. Αθανάσιος τα βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης;
Α. Ως ακολούθως: 1, Το βιβλίο της Γένεσης: 2, Έξοδος: 3, Λευιτικόν: 4, Το βιβλίο των Αριθμών: 5, Δευτερονόμιον: 6, Το βιβλίο του Ιησού του γιου του Ναυή: 7, Το βιβλίο των Κριτών, και μαζί του, σαν παράρτημα, Το βιβλίο της Ρουθ: 8, Το πρώτο και δεύτερο βιβλίο των Βασιλέων, ως δύο μέρη του ίδιου βιβλίου: 9, Το τρίτο και τέταρτο βιβλίο των Βασιλέων: 10, Το πρώτο και το δεύτερο βιβλίο των Παραλειπομένων: 11, Το πρώτο βιβλίο του Έσδρα, και το δεύτερο, ή, όπως τιτλοφορείται στα Ελληνικά, το βιβλίο του Νεεμία: 12, Το βιβλίο της Εσθήρ: 13, Το βιβλίο του Ιώβ: 14, Οι Ψαλμοί: 15, Οι Παροιμίες του Σολομώντα: 16, Εκκλησιαστής, επίσης του Σολομώντα: 17, Το Άσμα Ασμάτων, επίσης του Σολομώντα: 18, Το βιβλίο του Προφήτη Ησαΐα: 19, Του Ιερεμία: 20, Του Ιεζεκιήλ: 21, Του Δανιήλ: 22, Των Δώδεκα Προφητών.
Ε. Γιατί δεν γίνεται καμία αναφορά σε αυτή την απαρίθμηση των βιβλίων της Παλαιάς Διαθήκης στο βιβλίο της Σοφίας του γιου του Σειράχ, και σε μερικά άλλα;
Α. Επειδή δεν υφίστανται στα Εβραϊκά.
Ε. Πως πρέπει να θεωρούμε αυτά τα βιβλία;
Α. Ο Αθανάσιος ο Μέγας λέει, ότι έχουν καθοριστεί από τους Πατέρες να διαβάζονται από τους προσήλυτους, οι οποίοι ετοιμάζονται για την εισδοχή στην Εκκλησία».]
Ε. Γιατί πρέπει να ακολουθούμε την απαρίθμηση των Εβραίων;
Α. Διότι, όπως λέει ο Απόστολος Παύλος, σε αυτούς ήταν εμπιστευμένες οι εξαγγελίες του Θεού: και τα ιερά βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης παραλήφθηκαν από την Εβραϊκή Εκκλησία [και] αυτής της Διαθήκης από την Χριστιανική Εκκλησία της Καινής. Ρωμ. iii. 2.
Ε. Πώς απαριθμούν ο Αγ. Κύριλλος και ο Αγ. Αθανάσιος τα βιβλία της Παλαιάς Διαθήκης;
Α. Ως ακολούθως: 1, Το βιβλίο της Γένεσης: 2, Έξοδος: 3, Λευιτικόν: 4, Το βιβλίο των Αριθμών: 5, Δευτερονόμιον: 6, Το βιβλίο του Ιησού του γιου του Ναυή: 7, Το βιβλίο των Κριτών, και μαζί του, σαν παράρτημα, Το βιβλίο της Ρουθ: 8, Το πρώτο και δεύτερο βιβλίο των Βασιλέων, ως δύο μέρη του ίδιου βιβλίου: 9, Το τρίτο και τέταρτο βιβλίο των Βασιλέων: 10, Το πρώτο και το δεύτερο βιβλίο των Παραλειπομένων: 11, Το πρώτο βιβλίο του Έσδρα, και το δεύτερο, ή, όπως τιτλοφορείται στα Ελληνικά, το βιβλίο του Νεεμία: 12, Το βιβλίο της Εσθήρ: 13, Το βιβλίο του Ιώβ: 14, Οι Ψαλμοί: 15, Οι Παροιμίες του Σολομώντα: 16, Εκκλησιαστής, επίσης του Σολομώντα: 17, Το Άσμα Ασμάτων, επίσης του Σολομώντα: 18, Το βιβλίο του Προφήτη Ησαΐα: 19, Του Ιερεμία: 20, Του Ιεζεκιήλ: 21, Του Δανιήλ: 22, Των Δώδεκα Προφητών.
Ε. Γιατί δεν γίνεται καμία αναφορά σε αυτή την απαρίθμηση των βιβλίων της Παλαιάς Διαθήκης στο βιβλίο της Σοφίας του γιου του Σειράχ, και σε μερικά άλλα;
Α. Επειδή δεν υφίστανται στα Εβραϊκά.
Ε. Πως πρέπει να θεωρούμε αυτά τα βιβλία;
Α. Ο Αθανάσιος ο Μέγας λέει, ότι έχουν καθοριστεί από τους Πατέρες να διαβάζονται από τους προσήλυτους, οι οποίοι ετοιμάζονται για την εισδοχή στην Εκκλησία».]
* The Longer Catechism of the Orthodox, Catholic Eastern Church, examined and approved by the most Holy Governing Synod,
[Η Μεγάλη Κατήχηση της Ορθόδοξης, Καθολικής, Ανατολικής Εκκλησίας, εξετασθείσα και εκριθείσα από την Αγιοτάτη Κυβερνώσα Σύνοδο]
1839, Moscow/Μόσχα, Synodal Press, pp./σσ. 38, 39.
[Η Μεγάλη Κατήχηση της Ορθόδοξης, Καθολικής, Ανατολικής Εκκλησίας, εξετασθείσα και εκριθείσα από την Αγιοτάτη Κυβερνώσα Σύνοδο]
1839, Moscow/Μόσχα, Synodal Press, pp./σσ. 38, 39.
[English/Αγγλικά, PDF]
No comments:
Post a Comment