Saturday, May 14, 2011

‎Is the ‎‎god Son
identified with God, the Father? /

Ταυτίζεται ο θεός Γιος
με τον Θεό, τον Πατέρα;


Ο χαρακτηρισμός του Ιησού ως Θεού στο Ευαγγέλιο αναγνωρίστηκε από την έρευνα ως ιδιαίτερα σημαντικός για τους χριστιανούς. Ταυτόχρονα, όμως, θεωρήθηκε ιδιαίτερα δύσκολος ως προς την κατανόησή του. Γιατί θα έπρεπε να δοθεί εξήγηση πώς ο ευαγγελιστής και οι πρώτοι χριστιανοί εννοούσαν την θεότητα του Ιησού αποδεχόμενοι παράλληλα την μοναδικότητα του Θεού. Παραθέτουμε δύο απόπειρες εξήγησης. Σύμφωνα με την πρώτη, θεωρήθηκε ότι δεν αποκαλεί ο Ιησούς τον εαυτό του Θεό, αλλά ο ευαγγελιστής και ο Θωμάς με την μορφή μιας ομολογίας πίστης (Ιω 1,1.18· 20,28). Δηλαδή, ότι το ευαγγέλιο αντανακλά την απάντηση που έδωσαν οι πρώτοι χριστιανοί στην κατηγορία για πίστη σε δύο θεούς (Ιω 5,18· 10,33· 1,7) μετά τον χωρισμό της χριστιανικής κοινότητας από την ιουδαϊκή. Οι χριστιανοί με την ομολογία τους αυτή τόνιζαν την αποστολή του Ιησού με τη βοήθεια του Πατέρα. Ο Υιός δεν δρα μόνος, αλλά με τον Πατέρα, ο οποίος τον αποστέλλει στον κόσμο (Ιω 5,23.37· 6,44). Η αυθεντία του Υιού βασίζεται στην αυθεντία του Πατέρα και ο Ιησούς δεν προκαλεί ούτε αμφισβητεί τη θέση περί ύπαρξης ενός Θεού. Η άλλη εξήγηση θεωρεί ότι με τον οιονεί χριστολογικό τίτλο «θεός» τονίζεται στο Ευαγγέλιο η στενή σύνδεση του Ιησού με τον Θεό, χωρίς αυτό να σημαίνει και οντολογική ταύτιση μεταξύ τους. Η θέση αυτή στηρίζεται στην ρήση του Ιησού Χριστού στο Ιω 10,33-38, όπου αναφέρεται ο χαρακτηρισμός «θεός» σε ανθρώπους, αλλά και σε κείμενα ιουδαϊκά και ελληνικά, όπου ο χαρακτηρισμός αποδίδεται σε αγγέλους, ανθρώπους, μυθικές μορφές κ.ά. και εκφράζεται με αυτόν η στενή σχέση των παραπάνω με τον Θεό.


The designation of Jesus as God in the Gospel was recognized by the research as very important for Christians. At the same time, it was very difficult to comprehend. It was to be explained how the evangelist and the early Christians meant the divinity of Jesus while accepting the oneness of God. Two explanation
attempts are supplied here. According to the first, it is assumed that Jesus was not calling himself God, but it was the evangelist and Thomas that did it as a form of a confession of faith (Jn 20.28; 1,1.18). Namely, that the Gospel reflects the response given by the first Christians to the accusation of belief in two gods (Jn 5.18; 10.33; 1.7) after the separation of the Christian community from the Jewish. Christians in their confession were emphasizing to the mission of Jesus with the assistance of the Father. The Son is acting, not by himself, but with his Father,  who sends him in the world (Jn 5,23.37; 6.44). The authority of the Son is based on the authority of the Father and Jesus does not defy nor contests the notion about the existence of one God. The other explanation considers that by the quasi-Christological title "god" it is highlighted in the Gospel the close connection of Jesus with God, without the meaning of an ontological identification of them. This position is based on the saying of Jesus in Jn 10.33-38, where the term "god" is refering to humans, but also in Jewish and Greek texts, where the designation is assigned to angels, humans, mythical figures, etc. and by means of it is expressed the close relationship between them and God.


No comments: