«Το έναυσμα της επικριτικής αποτίμησης της εκκλησιαστικής πολιτικής των Φιλελευθέρων έδωσε ο Κασσανδρείας Ειρηναίος, ο οποίος ανέγνωσε σχετικό υπόμνημά του. Ο Ειρηναίος αναφέρθηκε σε διάφορα επιτεύγματα της κυβέρνησης των Φιλελευθέρων, για να τα αντιπαραβάλλει με την εκκλησιαστική της πολιτική και να καταστήσει πιο εμφανείς τις αδυναμίες της τελευταίας. Το καινοτόμο στοιχείο που εισήγαγε η συλλογιστική του Ειρηναίου δεν ήταν η κριτική προς την κυβέρνηση, αλλά το ερμηνευτικό εργαλείο που δεν ήταν άλλο από την επίκληση της υπονομευτικής και παγκόσμιας δράσης του Σιωνισμού και του Μασονισμού. Βασιζόμενος στα 'Πρωτόκολλα των Σοφών της Σιών', τα οποία γνώρισαν ευρύτατη απήχηση στη Θεσσαλονίκη, τα έτη 1924 και 1928, υποστήριξε στη Σύνοδο [στις 14 Ιουνίου 1929] ότι η πολιτική ηγεσία της Ελλάδας ελεγχόταν σε πολύ μεγάλο βαθμό από το Μασονισμό και ότι οι Σιωνιστές «εξαπολύουσι ανά τον Κόσμον όλας τας ανατρεπτικάς κοινωνιστικάς θεωρίας και ιδρύουσι Σωματεία οίον κομμουνισμόν, μπολσεβικισμόν, χιλιασμόν, χριστιανικάς αδελφότητας κτλ., δι' ων επιδιώκεται ο κλονισμός εν γένει των θρησκευτικών πεποιθήσεων του ανθρωπίνου γένους, η καταπολέμησις ιδία του Χριστιανισμού, η ηθική διαφθορά του Λαού, η διάλυσις των Χριστιανικών Πολιτειών και η επιβολή της βασιλείας του αντίχριστου». Το σχήμα αυτό υπήρξε ιδιαίτερα χρήσιμο για τον Ειρηναίο και όσους το αποδέχονταν, επειδή μπορούσε να αξιοποιηθεί για να ερμηνευτούν όλες σχεδόν οι πτυχές των σχέσεων του κράτους με την Εκκλησία. Παράλληλα όμως, η παραδοξότητά του έγκειτο στο γεγονός ότι γινόταν το εφαλτήριο για την ενδυνάμωση του αιτήματος των διακριτών ρόλων των δύο φορέων εξουσίας, με πρωτοβουλία μάλιστα όχι της Πολιτείας, αλλά της Εκκλησίας».
* Θεοδόσης Τσιρώνης,
Εκκλησία πολιτευόμενη Ο πολιτικός λόγος και ρόλος της Εκκλησίας της Ελλάδος 1913-1941,
εκδ. Επίκεντρο, 2010,
pp./σσ. 266, 267.
No comments:
Post a Comment