In Adventist interpretation the seven heads of the Beast represent the specific religious bodies of ‘western civilization’, one of which, with the deadly wound that was healed (13:3), was a symbol of the papacy. That wound was inflicted by the reforms of Martin Luther and by the imprisonment of Pius VI in 1798. This latter point is especially emphasized in Seventh-Day Adventism. The other six heads represent Protestantism as six groups from which, according to Houteff, all Protestant denominations ultimately spring (in Newport 2000: 208). According to Koresh, the first beast is to be understood as a composite symbol of worldly and religious powers. The scarlet beast of 17:3 is America, supporting the Whore of Babylon: that is, the consummation of all religious error. This phase of America is also symbolized by the beast of Rev 13:11 (in Newport 2000: 219).
Στην ερμηνευτική των Αντβεντιστών τα εφτά κεφάλια του Θηρίου αντιπροσωπεύουν τα συγκεκριμένα θρησκευτικά σώματα του "δυτικού πολιτισμού", ένα από τα οποία, εκείνο με το θανάσιμο τραύμα που γιατρεύτηκε (13:3), αποτελεί σύμβολο του παπισμού. Το τραύμα αυτό προκλήθηκε από τις μεταρρυθμίσεις του Μαρτίνου Λούθηρου και από την φυλάκιση του Πίου Στ' το 1798. Σε αυτό το δεύτερο σημείο δίνεται ιδιαίτερη έμφαση από τον Αντβεντισμό της Εβδόμης Ημέρας. Τα άλλα έξι κεφάλια αντιπροσωπεύουν τον Προτεσταντισμό με τις έξι ομάδες του από τις οποίες, σύμφωνα με τον Houteff, προήλθαν ουσιαστικά όλες οι προτεσταντικές ομολογίες (Newport 2000:208). Σύμφωνα με τον Koresh, το πρώτο θηρίο κατανοείται ως σύνθετο σύμβολο των κοσμικών και των θρησκευτικών δυνάμεων. Το κατακόκκινο θηρίο του εδ. 17:3 είναι η Αμερική, η οποία υποστηρίζει την Πόρνη της Βαβυλώνας: δηλαδή, το αποκορύφωμα όλων των θρησκευτικών σφαλμάτων. Αυτή η φάση της Αμερικής συμβολίζεται επίσης από το θηρίο της Αποκ. 13:11 (Newport 2000:219).
* Judith Kovacs, Christopher Rowland & Rebekah Callow,
Revelation: The Apocalypse of Jesus Christ (Blackwell Bible Commentaries),
Cambridge University Press, 2004,
p./σ. 155.
μια απόπειρα επιστημονικής προσέγγισης της ανθρώπινης θρησκευτικότητας
an attempt for a scientific approach of the human religiosity
"Sedulo curavi humanas actiones non ridere, non lugere, neque detestari, sed intelligere"
(Spinoza, Tractatus Politicus 1:4)
.
Monday, February 14, 2011
The beasts of Revelation
& the Adventist interpretation on them /
Τα θηρία της Αποκάλυψης
& η Αντβεντιστική ερμηνεία τους
& the Adventist interpretation on them /
Τα θηρία της Αποκάλυψης
& η Αντβεντιστική ερμηνεία τους
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment