.

Saturday, June 5, 2010

Ο όρος "Χριστιανός"
The term "Christian"






«The central term Χριστιανοί is bafflingly peculiar. It is a Graeco-Latin hybrid, and must therefore have been coined by Latin speakers in response to the currency of the Greek word Χριστός. Since Acts 11:26 says it was first used at Antioch one must think of members of the Roman administration, army or business community in the Syrian capital. They will have coined it as part of their Latin vocabulary (not for use when speaking Greek, which would have called for Χριστίται or some other χριστο- compound). The suffix -ianus constitutes a political comment. It is never attached to the name of a god, unless one counts the associations of Herculani, whom I assume to be wrestlers. The Roman Jewish synagogues are Αυγουστησιοί, Αγριππησιοί, etc. but never -ιανοί. This is because the devotees of a god do not engage in the type of activity connoted by the suffix.»
 [«Ο κεντρικός όρος "Χριστιανοί" είναι εξαιρετικά ιδιόμορφος. Αποτελεί ελληνορωμαϊκό υβρίδιο και πρέπει κατά συνέπεια να επινοήθηκε από Λατινόφωνους σύμφωνα με την τρέχουσα χρήση της ελληνικής λέξης "Χριστός". Εφόσον το Πράξεις 11:26 αναφέρει ότι χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Αντιόχεια, αυτό υποδεικνύει στα μέλη της ρωμαϊκής διοίκησης, τον στρατό και την εμπορική κοινότητα της συριακής πρωτεύουσας. Θα την επινόησαν ως μέρος του λατινικού λεξιλογίου τους (που δεν χρησιμοποιούνταν όταν μιλούσαν Ελληνικά, οπότε και θα αναμενόταν ο όρος Χρηστίται ή κάποιος σύνθετος όρος με το πρόθημα χριστο-). Το επίθημα -ianus (-ιανός) αποτελεί πολιτική αναφορά. Ποτέ δεν συντίθεται με όνομα θεού, εκτός από την περίπτωση των εταιριών των Ηρακλειανών, οι οποίοι θεωρώ ότι ήταν παλαιστές. Οι ιουδαιορωμαϊκές συναγωγές είναι "Αυγουστησιοί", "Αγριππησιοί", κλπ αλλά ποτέ -ιανοί. Αυτό συμβαίνει επειδή οι λάτρεις ενός θεού δεν τελούν κάποια δραστηριότητα οι οποία υπονοείται από το επίθημα».]

* E. A. Judge,
«Did the Churches Compete with Cult groups?»
Βρισκόταν οι Εκκλησίες σε Ανταγωνισμό με άλλες Λατρευτικές Ομάδες;»],
Early Christianity and Classical Culture: Comparative Studies in Honor of Abraham J. Malherbe (Supplements to Novum Testamentum),
John T. Fitzgerald, Thomas H. Olbricht, L. Michael White, Brill Academic Publishers, p./σ. 515.

No comments: