«If Christ had not openly reproved Peter, we might have regarded it as licit to defend ourselves with arms against the violence of the impious, and to repel force with force. But now that Peter has been reprehended because he drew the sword on behalf of the most innocent Lord against the impious and wicked, what cause could there be after this that a Christian man should repel injury by injury? . . . The Lord allowed the future prince of his church to fall into this error through pious affection, in order to take away the more surely and efficaciously the libidinous desire for revenge for the future, and utterly to eliminate the right of recourse to arms, after he had chided one who, not yet having received the prohibition, was getting ready to defend the pious Lord with pious affection against the impious».
[«Αν ο Χριστός δεν είχε επιπλήξει δημόσια τον Πέτρο, μπορεί να θεωρούσαμε θεμιτό να υπερασπιστούμε τον εαυτό μας με όπλα ενάντια στη βία των ασεβών, και να αποκρούσουμε τη βία με βία. Αλλά εφόσον ο Πέτρος επιπλήχθηκε επειδή τράβηξε μαχαίρι για χάρη του πιο αθώου Κυρίου ενάντια στους ασεβείς και πονηρούς, με ποια δικαιολογία θα μπορούσε ένας Χριστιανός κατόπιν τούτου να αποκρούσει το χτύπημα με χτύπημα; . . . Ο Κύριος επέτρεψε ώστε ο μελλοντικός άρχοντας της εκκλησίας του να πέσει σε αυτό το σφάλμα με θεοσεβή στοργή, έτσι ώστε να απομακρύνει πιο σίγουρα και αποτελεσματικά την εμπαθή επιθυμία για εκδίκηση στο μέλλον, και να εξαλείψει εντελώς το δικαίωμα της προσφυγής στα όπλα, καθώς επιτίμισε εκείνον ο οποίος, χωρίς να έχει ήδη λάβει την απαγόρευση, ετοιμαζόταν να υπερασπιστεί τον θεοσεβή Κύριο με θεοσεβή στοργή κατά των ασεβών».]* Desiderius Erasmus/Ντεζιντέριους Έρασμος, abstract and its translation at/το απόσπασμα και η μετάφρασή του στο
«Paris Theologians on War and Peace, 1521-1529»
[Παρισινοί Θεολόγοι περί Πολέμου και Ειρήνης, 1521-1529]
by/του Walter F. Bense (Church History, Vol./Τόμ. 41, No./Αρ. 2 (Jun./Ιούν., 1972), Cambridge University Press on behalf of the American Society of Church History, pp/σσ. 168-185 (here/εδώ 179, 180).
No comments:
Post a Comment