«1 Possit in isto capitulo etiam de militia definitum uideri, quae inter dignitatem et potestatem est. At nunc de isto quaeritur, an fidelis ad militiam conuerti possit et an militia ad fidem admitti, etiam caligata uel inferior quaeque, cui non sit necessitas immolationum uel capitalium iudiciorum. 2 Non conuenit sacramento diuino et humano, signo Christi et signo diaboli, castris lucis et castris tenebrarum;
Non potest una anima duobus deberi, deo et Caesari. Et uirgam portauit Moyses, fibulam et Aaron, cingitur loro et Iohannes, agmen agit et Iesus Naue, bellauit et populus, si placet ludere.
3 Quomodo autem bellabit, immo quomodo etiam in pace militabit sine gladio, quem dominus abstulit? Nam etsi adierant milites ad Iohannem et formam obseruationis acceperant, si etiam centurio crediderat, omnem postea militem dominus in Petro exarmando discinxit. Nullus habitus licitus est apud nos illicito actui adscriptus».
[«1 Πριν κλείσουμε την πραγματεία μας πρέπει να σκεφτούμε την στρατιωτική θητεία, που βρίσκεται μεταξύ αξιωμάτων και εξουσίας. Μας ρωτούν αν ένας πιστός μπορεί να καταταγεί στον στρατό, κι αν γίνονται δεκτοί στην πίστη οι στρατιωτικοί, ή οι απλοί στρατιώτες έστω, ή αυτοί στις κατώτερες βαθμίδες, που δεν υποχρεούνται να συμμετέχουν σε θυσίες, και εκτελέσεις ανθρώπων. 2 Και απαντούμε: Δεν υπάρχει ουδεμία συμφωνία ανάμεσα στον όρκο του Θεού και στον όρκο των ανθρώπων, τη σημαία του Χριστού και τη σημαία του διαβόλου, το στρατόπεδο του φωτός και το στρατόπεδο του σκότους.
Μια ψυχή δεν μπορεί να υπηρετεί δύο αφέντες—τον Θεό και τον Καίσαρα. Βέβαια, αν σας αρέσει να παίζετε με τις λέξεις, θα μου πείτε πως ο Μωυσής κρατούσε ράβδο, ο Ααρών φορούσε αγκράφα, ο Ιωάννης ο Βαπτιστής δερμάτινη ζώνη, ο Ιησούς του Ναυή διοικούσε στράτευμα και ο λαός του Θεού πολεμούσε.
3 Αλλά πώς ο Χριστιανός θα πολεμήσει, ή έστω, πώς θα υπηρετήσει εν καιρώ ειρήνης χωρίς μάχαιρα, την οποία του έχει αφαιρέσει ο Κύριος; Ο Ιωάννης είχε πει στους στρατιωτικούς που τον άκουγαν τι έπρεπε να κάνουν. Επίσης, είχε πιστέψει και ένας εκατόνταρχος. Όμως, όταν αργότερα ο Κύριος αφόπλισε τον Πέτρο, αφόπλισε κάθε στρατιώτη, γιατί δεν επιτρέπει να φοράμε κάτι που συνδέεται με βδελυκτές πράξεις».
* Τερτυλλιανός, Περί Ειδωλολατρίας [De Idolatria] 19:1-3,
Μετάφραση εκδ. Όρος, Μεταποστολικοί Πατέρες: Σεπτίμιος Τερτυλλιανός, τόμ. Α'
(Αγγλ. μετάφραση ANF)
Εικόνα: galdo trouchky, Roman soldiers
No comments:
Post a Comment