.

Monday, January 4, 2010

Η γλώσσα της πρωτοχριστιανικής κοινότητας της Ιερουσαλήμ


«Στην κοινότητα των Ιεροσολύμων, μετά την ένταξη του μεγάλου αριθμού των μελών, υπήρχαν δύο ομάδες πιστών στους οποίους δίνονται τα ονόματα Ελληνιστές Ιουδαίοι και Ιουδαίοι της Παλαιστίνης. Μία βασική διαφορά τους αφορούσε τη γλώσσα: Οι πρώτοι είχαν τα ελληνικά ως κύριο γλωσσικό τους όργανο ενώ οι δεύτεροι χρησιμοποιούσαν την αραμαϊκή, που ήταν το μέσο επικοινωνίας των κατοίκων της Παλαιστίνης. Αυτό σήμαινε όμως και διαφορετική προέλευση των δύο ομάδων: Οι Ελληνιστές λοιπόν προερχόταν από την ιουδαϊκή διασπορά και από τους προσήλυτους στον ιουδαϊσμό, ενώ οι δεύτεροι ήταν γηγενείς κάτοικοι των Ιεροσολύμων και των άλλων περιοχών της Παλαιστίνης.

Οι Ελληνιστές Ιουδαίοι φαίνεται πως ήταν περισσότερο ανοιχτοί στα νέα ρεύματα και τις νέες τάσεις, μιας και είχαν ζήσει μέσα στο ρωμαϊκό κοσμοπολιτισμό. Χωρίς αυτό να είναι λάθος, κατά βάση δε σημαίνει ότι αφορούσε όλα τα μέλη της ομάδας των Ελληνιστών. Όπως είναι γνωστό και από τις περιοδείες του Παύλου, φανατικοί πιστοί του Ιουδαϊσμού υπήρχαν σε όλη τη ρωμαϊκή οικουμένη, και ήταν αντίθετοι σε οποιαδήποτε αλλαγή ενώ υπεράσπιζαν τις ιδέες τους με πάθος και αποφασιστικότητα. Η επαφή των ελληνιστών χριστιανών της Ιερουσαλήμ με τέτοιες ομάδες, πρέπει να θεωρείται δεδομένη, μιας και αυτοί προερχόταν από τις ίδιες περιοχές της αυτοκρατορίας. Άλλωστε και η εγκατάστασή τους στην ιερή πόλη, φανέρωνε το μεγάλο ενδιαφέρον τους για τις θρησκευτικές παραδόσεις και για την ηθικοποίηση της ζωής τους.

Οι εβραιόφωνοι, όπως συνηθίζεται να ονομάζονται οι γηγενείς Παλαιστίνιοι της πρώτης ομάδας των πιστών του Ιησού, προερχόταν από την Ιερουσαλήμ, από τις γύρω κωμοπόλεις και τα χωριά καθώς και από τις υπόλοιπες περιοχές της Παλαιστίνης. Είναι προφανές ότι σε αυτή την ομάδα ανήκαν και τα ηγετικά στελέχη της κοινότητας, οι Απόστολοι και τα μέλη της οικογένειας του Ιησού».

* Απόσπασμα από το ενδιαφέρον άρθρο του Νίκου Α. Παύλου (δημοσιευμένο στον προσωπικό του ιστότοπο),
«Η πρώτη χριστιανική κοινότητα των Ιεροσολύμων: Συμβολή στην ιστορία του πρώιμου χριστιανισμού».

No comments: